دیدار اوباما با رهبر آینده چین در کاخ سفید
نوشته شده توسط : abbuse
باراک اوباما و شی جین‌پینگ

شی جین‌پینگ قرار است رئیس جمهور آینده چین شود

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که روز سه شنبه در کاخ سفید با رهبر آینده چین ملاقات کرد، او را در زمینه تجارت و حقوق بشر تحت فشار قرار داده است.

آقای اوباما در دیدار با شی جین پینگ همچنین گفت "حیاتی" است که واشنگتن روابط قوی با پکن را حفظ کند.

آقای شی گفت امیدوار است که دیدارش تفاهم و دوستی متقابل میان دو قدرت را تقویت کند.

آمریکا و چین بر سر تجارت، واحد پولی و حقوق بشر اختلاف نظر دارند.

انتظار می رود که آقای شی، ۵۸ ساله، جانشین هو جینتائو رئیس جمهوری فعلی این کشور شود. آقای جینتائو باید امسال از رهبری حزب کمونیست و در سال آینده از ریاست جمهوری بازنشسته شود.

'مسائل حیاتی'

آمریکا چین را به اعمال مقررات بازرگانی غیر منصفانه متهم می کند و چین نیز از تمرکز فزاینده باراک اوباما بر تقویت توان آمریکا در آسیا نگران است.

آقای اوباما روز سه شنبه گفت: "ما خواهان کار با چین برای اطمینان از این هستیم که وقتی نوبت به نظام اقتصاد جهانی می رسد همه به قوانین مسیری که در آن حرکت می کنیم احترام می گذارند. این شامل اطمینان از یک جریان متوازن تجاری نه فقط میان آمریکا و چین بلکه در همه جهان است."

سفر آقای شی همزمان با نگرانی ها در مورد سرکوب تظاهرات در تبت توسط حکومت چین صورت می گیرد. فعالان حقوق بشر هنگام ورود معاون رئیس جمهوری چین، در برابر کاخ سفید تظاهرات کردند.

آقای اوباما افزود: "در مورد مسائل حیاتی مثل حقوق بشر همچنان تاکید خواهیم کرد که به اهمیت شناسایی آرزوها و حقوق همه مردم اعتقاد داریم."

آقای شی بعدا در جریان مراسم نهار در وزارت خارجه آمریکا گفت که چین در ۳۰ سال اخیر دستاوردهای "عظیمی" در زمینه حقوق بشر داشته و افزود "البته همیشه جا برای بهبود هست."

او همچنین از افزایش همکاری اقتصادی با آمریکا تمجید کرد و گفت همه مسائل باید از طریق گفتگو حل شود "نه حفاظت گرایی".

انتظار می رفت که این دو رهبر درباره مسائل سیاست خارجی از جمله سوریه و ایران صحبت کنند.

سفر یک هفته ای

هدف از سفر یک هفته ای آقای شی، بهبود روابط دو قدرت دو سوی اقیانوس آرام اعلام شده.

آقای شی جین‌پینگ روز سه شنبه همچنین با جو بایدن، همتای آمریکایی خود و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد. او با لئون پانه تا وزیر دفاع نیز دیدار خواهد کرد.

آقای بایدن که سال گذشته برای آشنایی با همتای چینی خود به پکن رفته بود، در این سفر رسما میزبانی از آقای شی را بر عهده دارد.

سفر آقای شی جین پینگ زمانی انجام می شود که تنش‌ها بین ایالات متحده آمریکا و چین در جبهه‌های مختلفی رو به افزایش است.

پیشینه شی جین‌پین، معاون رئیس جمهوری چین

معاون رئیس جمهوری چین، شی جین‌پین، مردی که این روزها در چین به عنوان اولین شانس رهبری حزب کمونیست شناخته می شود، برای ملاقات با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به واشنگتن رفته. اما شی جین پین، کیست و چه فکری برای آینده چین در سر دارد.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

در برخورد با بحرانهای اخیر خاورمیانه نیز دو کشور در نقطه مقابل هم قرار داشته‌اند.

آقای شی پیش از سفر به آمریکا در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست گفت که تجربه ۴۰ سال اخیر نشان می دهد که روابط خوب دو کشور چین و ایالات متحده آمریکا به نفع هر دو کشور است.

آقای شی درباره ناخرسندی آمریکا از "پایین نگه داشتن ارزش پول چین در برابر دلار" می‌گوید که کشورش در این زمینه "قدم‌های موثری" برداشته است.

او در عین حال گفته که امیدوار است آمریکا به خواسته‌های مشروع کشورهای آسیایی احترام بگذارد.

آقای شی رسما ً در ۱۸ اکتبر سال گذشته میلادی به سمت قائم مقام کمیسیون مرکزی نظامی چین انتخاب شد، سمتی که هو جین تائو، رئیس جمهور فعلی چین تا پیش از رسیدن به مقام دبیر کلی حزب کمونیست و متعاقبا ً کسب مقام ریاست جمهوری در اختیار داشت.

با این انتصاب، انتظار می رود که شی جین‌پینگ ۵۸ ساله، در سال جاری میلادی به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین انتخاب شود و سال آینده کرسی ریاست جمهوری را به دست آورد.

از ماه‌ها پیش، طلوع ستاره اقبال سیاسی آقای شی توجه رسانه های غربی را هم به خود جلب کرده است، تا جایی که ماهنامه بریتانیایی New Statesman آقای شی را در رتبه چهارم بانفوذترین مردان جهان قرار داده است.

در راستای تلاش چین برای جلب دوستی مخاطبان جهانی که به "دیپلماسی لبخند" مشهور است، آقای شی قرار است به ایالت آیوا هم سری بزند، جایی که او ۲۷ سال پیش، هنگامی که یک مقام معمولی دولت چین بود، به آن سفر کرده بود.

شهر لس آنجلس در ساحل شرقی آمریکا نیز در دستور سفر آقای شی قرار دارد.





:: برچسب‌ها: پارک , کالیفرنیا , سان ,
:: بازدید از این مطلب : 479
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: